گفتگو با مهندس محبی مدرس ارشد کندو

مهندس شهرام (عبدالرضا) محبی متولد 22 مرداد 1354 ، مدرس ارشد دوره های مایکروسافت و شبکه در موسسه آموزشی کندو و دانش آموخته رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف

گفتگو با مهندس محبی مدرس ارشد کندو 1

گفتگویی داریم با ایشان که نظر خوانندگان و مخاطبین عزیز را بدان جلب مینماییم.

استاد به عنوان اولین سوال باید بپرسم چه شد که از ریاضی به کامپیوتر و شبکه روی آوردید؟

واقعیت این است که بنده ابتدا از کامپیوتر تغییر رشته دادم و به ریاضی آمدم، ریاضی از علایق همیشگی من بوده است اما به دلایلی که قسمتی از آن مربوط به کار و درآمد بود، دوباره به تحصیل درکامپیوتر ترغیب شدم و مجددا این رشته را ادامه دادم. شروع کار بنده در این حوزه به به اواخر دهه ی 70 بازمی گردد، در سال 79 مسولیت شبکه کامپیوتری روزنامه آفتاب یزد را در اختیار داشتم، از آنجا بود که کارشبکه را در حیطه مطبوعات آغاز کردم و چند سالی مدیرفنی روزنامه آفتاب یزد بودم و در روزنامه های سلام و جام جم نیز فعالیت داشتم.

مهندس محبی چرا تدریس را انتخاب کردید؟

باید بگویم از روی علاقه، درس دادن از گذشته همیشه برایم جذابیت داشته و لذت بخش بوده است، سال چهارم دبیرستان بودم که معلم تمرین ریاضیات سال اولی ها شدم یعنی در کنار تحصیل در مدرسه تدریس هم می کردم، همچنین در دوران دانشجویی در دبیرستان درس میدادم، کلاسهای فوق برنامه برگزار میکردم و به دانش آموزان المپیادی کمک میکردم تا برای شرکت در المپیاد آماده شوند.

وارد کار در حیطه مطبوعات که شدم طبعاً از حوزه آموزش فاصله کردم، مدتی با موسسه قرض الحسنه شاهد وابسته به بنیاد شهید انقلاب اسلامی همکاری کردم که این همکاری تا امروز به انحای مختلف ادامه دارد، حدوداً تا سال 86 مدیر آی تی این موسسه بودم بعد از آن دوباره تصمیم به تدریس گرفتم.

استاد چطور شد که با آموزشگاه مهندسی کندو آشنا شدید و شروع به همکاری کردید؟

از گذشته مدیر کندو را می شناختم، ایشان از اولین کسانی بودند که با تاسیس آموزشگاه به صورت آکادمیک به آموزش شبکه در ایران پرداختند، به دعوت مدیر آموزش آموزشگاه در روزهای پنج شنبه و جمعه شروع به تدریس نمودم اولین دوره ای که درس دادم  Mcse2003 بود. قبل از آن به صورت پراکنده تدریس در دوره های مختلف مایکروسافت را در آموزشگاه های دیگر تجربه کرده بودم. از سال 1386 تا امروز در این مجموعه در حال تدریس می باشم.

افق های صنعت آی تی کشور را روشن می بینید؟

هرکس فراخور جایگاه خود باید به تحلیل آینده آی تی بپردازد، بنده به عنوان یک مدرس باید بگویم از نظر کمی در این صنعت رشد قابل توجهی داشته ایم اما رشد کیفی صنعت آی تی ما متناسب نبوده است، شاید یکی از دلایل آن جدی نگرفتن دوره های آموزشی توسط دانشجویان این رشته باشد، در مقام مقایسه، این عدم تلاش در دانشجویان امروز، نسبت به دوره های قبل تر محسوس می باشد، به نظر من و همکارانم از انرژی و همت دانشجویان تا حدودی کاسته شده است. چیست و چرایی آن نیاز به بحث کارشناسی دارد که در این مقال نمی گنجد.

از دانشجویان عزیز می خواهم که برای آموزش و تحصیلشان هدف گذاری نمایند و برنامه مدون داشته باشند. برای داشتن جایگاه مناسب درفردای این رشته امروز باید تلاش کنند و از فرصتی که در اختیار دارند استفاده مطلوب تری نمایند، بعضی اوقات دانشی که در چند دوره آموزشی فراگرفته می شود از چند سال تحصیل در دانشگاه مفیدتر می باشد وکارآیی بیشتری دارد.

یکی از مشکلات ما پس از توافق هسته ای (برجام) که آن را حاصل عقلانیت دولت کنونی و مهارت دکتر ظریف می دانم می تواند نداشتن متخصص و نیروی انسانی ماهر در فیلدهای مختلف از جمله آی تی و خاصه نتورک باشد، چنانچه با ورود هرچه بیشتر شرکتهای بین المللی به ایران و شروع فعالیتشان خواهیم دید که با کمبود کارشناسان خبره و متخصص روبرو هستیم، بنده شخصاً دیده ام که شرکتی در زمینه IT نیازمند متخصص بوده است و با آنکه از برخی از خواسته ها و نیازهایش نیز عدول کرده بیش از شش ماه زمان برده است تا کارشناس مورد نظر را بیاید.

صفحه اینستاگرام کندو
کانال تلگرام کندو

درواقع امروز می بینیم که اقبال برای ورود دانش آموختگان به بازار کار وجود دارد، اما بخاطر عدم جدیت و تلاش دانشجویان در زمان تدریس و عمق کم داشته و دانسته هایشان، نمی توانند به راحتی جذب این بازار گردند، به زبان ساده بگویم، کاربلدهایمان در حوزه آی تی، به نسبت کمتر از کار موجود می باشند.

شما از اساتید قدیمی کندو هستید نقاط قوت آموزشگاه مهندسی کندو را در کجا می بینید؟

اولین چیزی که در بدو ورود به آموزشگاه کندو نظر شما را جلب میکند، ساختمان آن است که کاملاً حال و هوای یک کالج و فضای آموزش را تداعی میکند، تجهیزات مجموعه بسیار مطلوب می باشد، توانسته است مدرسین بسیار خوبی را جذب نماید، بسیاری از همکاران من که در حال حاضر در این آموزشگاه تدریس میکنند، در فیلد کاری خود جزء بهترین های ایران محسوب می شوند ، کادر آموزشی و پرسنل فنی خوب و مدیریت مهندس جواد وکیلی از پارامترهای موفقیت کندو می باشد، کیفیت تبلیغات و ارتباط صمیمانه با دانشجویان نیز از عوامل موفقیت کندو است. به جرأت می توان گفت که آموزشگاه مهندسی کندو و مجموعه سایبرکالج از بهترین های ایران می باشد.

استاد، با دانشجویان که صحبت می کنیم اکثر مواقع این سوأل را دارند، که چه دوره هایی را بگذرانیم تا زودتر جذب بازار کار شویم، شما به عنوان یک از مدرسین قدیمی و با تجربه ، چه پیشنهاد مشخصی برای این عزیزان دارید؟

‍ در این فیلد کاری یک سری ملزومات وجود دارد، فرقی نمی کند شما در چه فیلدی می خواهید به صورت تخصصی وارد شوید. الزامات این فیلد کاری network+ است که بیسی از مایکروسافت و  بیسی از سیسکومی باشد. برای مثال بیس مایکروسافت باید در بیس mcsa یا mcse فراهم گردد. در رابطه با سیسکو هم باید بگویم ، سیسکو یک هرم آموزشی دارد، طبیعتاً این هرم آموزشی قواعدی دارد که آن ها را نیزباید جزء ملزومات بدانیم.

گذراندن این دوره ها ممکن است حدود یک تا دو سال به طول انجامد، یعنی شما فقط برای اینکه این ملزومات رو فراهم آورید، باید حدود یکسال ونیم تا دوسال وقت بگذارید. بعد از گذراندن دوره های پایه میتوانید دوره هایی را بگذرانید که درحال حاضر بازار کار خوبی دارند مانند virtualization مجازی سازی، بحث storage  و مجازی سازی همیشه بازار کار خوبی داشته است. می توانید وارد فیلد مجازی سازی شوید ویا دوره های storage و سرور و را بخوانید. بعد از آن دانش آموختگان میتوانند متوقع بازگشت پول و سرمایه گذاری خود باشند.

دوره هایی مثل security نیزهمیشه جذاب بود است، درنتوورک می توان وارد security شد. ویا می توان رفت به سمت اپلیکیشنای مایکروسافت.

اگر دانشجویان بخواهند در یک زمینه، تخصص پیدا نمایند، باید حداقل دو یا سه سال زمان بگذارند. این دو یا سه سال در قیاس با چهار پنج سالی که در دانشگاه سپری میشود، زمان زیادی محسوب نمی گردد.

مهندس شما ورزش میکنید؟

الان نه، اما درگذشته فوتبال بازی میکردم ، الان کم و بیش فوتبال را دنبال میکنم.

قرمز یا آبی؟

البته پرسپولیس

غیر از تدریس فعالیت دیگری در زمینه سایبری دارید؟

کارهای شبکه موسسه قرض الحسنه شاهد، وابسته به بنیاد شهید را انجام میدهم، پروژه های مقطعی ومشاوره ای هم دارم.

مهندس محبی، در زمان تحصیل بیشتر مطالعه می کردید یا الان ؟

مطالعه ام در زمان تحصیل خیلی بیشتر بود.الان فقط در یک زمینه خاص مطالعه می کنم وآن حوزه کاری خودم است، مثل مواقعی که یک product جدید می آید و یا یک ورژن جدیدی از اپلیکیشنی که باید با آن به روز شوم .

معمولا به ازای هر ده ساعت کار، 3 ساعت مطالعه دارم .

باید بگویم، قبلا بیشتر مطالعه غیر تخصصی، مثل فلسفه و …داشتم.

به نظر شما در IT دانش اولی تر است و یا مسوولیت پذیری؟

هر دو به یک اندازه اهمیت دارد، دانش و شخصیت انجام کار، لازم و ملزوم یکدیگرند.

شما از اساتید مایکروسافتی هستید نظرتان در مورد سیسکو چیست؟

من همیشه سر کلاسهایم میگویم، اگر کسی بخواهد در حوزه نتوورک کار کند، باید سیسکو رو تا حدودی بلد باشد کما اینکه مایکروسافت رو هم باید بداند.

سیسکو از نگاه منِ مدرس بیشتر از اینکه ابزارهایش قابل توجه باشد، دوره های آموزش آن مهم است. سیسکو دوره های آموزشی مرتب و منظمی دارد که به دوره های دانشگاهی و آکادمیک خیلی نزدیک می باشد. در دوره های آموزشی مایکروسافت، نتوورک را به دانشجوها آموزش نمیدهیم، در واقع نتوورک را بصورت حداقلی در کنار مهارت استفاده از productهای مایکروسافت به دانشجوها منتقل می کنیم. در مایکروسافت، دقت ما روی اپلیکیشن یا سیستم عامل می باشد که در کنار آن تا آنجایی که لازم باشد، نتوورک آموزش داده می شود.

اما در سیسکو برعکس عمل می شود. در سیسکو نتوورک تدریس می شود، ضمن اینکه شما کار با ابزارهای سیسکو را هم یاد می گیرید.

مهندس محبی چند فرزند دارید؟ در آینده فرزندانتان را تشویق می کنید دررشته آی تی تحصیل نمایند ؟

دو دختر دارم، آنیتا12 و ژینا 7 سال دارند، باید بگویم تحصیل و فعالیت در زمینه آی تی برای معاش خوب و مناسب است و بهتر نیز خواهد شد، فرقی هم نمی کند در ایران یا خارج از آن، زیرا درآمدش کفاف زندگی را می دهد، اما دوست دارم دخترهایم در زمینه هنر و موسیقی فعالیت کنند، دختر بزرگم از 3 سالگی پیانو می نوازد و دخترکوچکترم را هم تشویق به اینکار می کنم. وسعت بازار کار هنر به اندازه IT نیست، اما کاش می شد از هنر، درآمدزایی مناسبی داشت و با آن زندگی کرد.

رابطه جالبی بین نخبگان ریاضی و آی تی با موسیقی وجود دارد، این علاقه از کجا ناشی می شود؟

این درذات و فطرت آدمی نهفته است.

موسیقی ذهن مهندسی می خواهد. فکر می کنم خیلی از کسانی که در گذشته ریاضی دان بوده اند موسیقی دان نیزبوده اند وبالعکس.

شما از اساتید قدیمی و عضو هیئت علمی مجموعه آموزشگاه مهندسی کندو هستید، از نظر شما یک مدرس خوب چه ویژگیهایی را باید داشته باشد؟

اشراف کامل و صددرصدی به موضوع درس بسیار اهمیت دارد، تسلط به سیلابس ها ورعایت ترتیب آنها مهم است، همچنین فن بیان و گفتار از ویژگیهای مدرسین خوب می باشد و قبل از همه ی اینها شخصیت مدرس است که متمایز می کند یک معلم خوب را از دیگران.

حستان را پس از شنیدن این کلمات، کوتاه بفرمایید:

سیسکو: شبکه ، زیر ساخت تبادل اطلاعات

مایکروسافت: غول نرم افزاری و بدون رقیب دنیای IT

پرسپولیس:سرور استقلال، سلطان علی پروین

چای سبز :می گویند مفید است اما من اهلش نیستم

مارک زاکربرگ:فیسبوک

زاکربرگ را از نخبگان و نوابغ آی تی میدانید ؟

خیر، بنظر من امثال ایشان بیزنس من های موفقی هستند، نخبه های آی تی در پژوهشکده ها و دانشگاه ها حضور دارند آنها هستند که بی ادعا مرزهای دانش را جلو می برند.

با سپاس و درود از جنابعالی، بابت وقتی که دراختیار ما گذاشتید.

صفحه اینستاگرام کندو
کانال تلگرام کندو

اشتراک گذاری