تفاوت MCSE با MCSA چیست؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

مدرک MCSA همراه با MCSE ارائه شده و در اصل قسمتی از MCSE است، علاقه مندان به دوره های آموزش مایکروسافت ابتدا پس از گذراندن 3 کورس، مدرک MCSA را اخذ نموده و با گذراندن دو کورس دیگر (5 کورس کامل) مدرک MCSE را دریافت خواهند نمود. به بیانی ساده تر اگر مدرک MCSE را معادل کارشناسی (لیسانس) در دوره های شبکه مایکروسافت بدانیم مدرک MCSA معادل کاردانی (فوق دیپلم) خواهد بود. با این مطلب از بلاگ کندو همراه باشید.

مدرک MCSA چیست؟

قبل از اینکه تفاوت mcsa و mcse رو بررسی کنیم، هرکدوم از این مدارک رو به‌صورت مجزا معرفی می‌کنیم. Microsoft Certified Solutions Associate که به‌شکل خلاصه به اسم MCSA معروفه در حقیقت به معنای مدرک سطح دستیاری مایکروسافته و شما رو برای قرارگرفتن در یک شغل اداری آماده میکنه.

مورد دیگه‌ای که باید بدونید اینه که MCSA یه جور مدرک اولیه مایکروسافته که مجموعه‌ی مهارت‌های فنی افرادی رو که قصد دارن به عنوان یک متخصص IT فعالیت کنن، بررسی و تأیید میکنه؛ پس برای شرکت تو این دوره باید حداقل اطلاعات و تجربیات لازم رو تو زمینه‌ی فناوری اطلاعات داشته باشید.

نکاتی که شما تو دوره MCSA یاد می‌گیرید شامل موارد زیر هستش:

  • سرورها
  • سیستم‌عامل‌ها
  • اپلیکیشن‌های وب و… 

پس با این حساب کسی که می‌خواد تو دوره‌ی MCSE که بخش پیشرفته‌تری محسوب میشه شرکت کنه، بهتره که اول مدرک MCSA رو بگیره.

تفاوت MCSE با MCSA چیست؟ 1

مدرک MCSE

برای اینکه به درک بهتری در مورد تفاوت mcsa و mcse برسیم باید ماهیت مدرک MCSE رو هم بررسی کنیم. MCSE یا Microsoft Certified Solutions Expert یکی از مدارک بسیار معتبر مایکروسافته که یه کارشناس IT با سطح متوسط رو تبدیل به یه متخصص می‌کنه. 

در حقیقت تو این دوره طراحی، توسعه و اجرای شبکه‌های جدید از صفر تا صد با توجه به نیاز مشتری به فرد آموزش داده میشه تا مهارت‌های یه مهندس سیستم به اون منتقل بشه. پس کلیه‌ی اطلاعاتی که شما می‌تونید تو این دوره یاد بگیرین تو موارد زیر خلاصه میشن:

  • اجرای شبکه به‌شکل کارآمد
  • دیتاسنترهای مدرن
  • مجازی‌سازی
  • ذخیره
  • مدیریت سیستم‌ها و…

با توجه به این موارد شما باید قبل از شرکت کردن تو دوره MCSE اطلاعات لازم و کافی در مورد زیرساخت سرور (دوره +Server)، پلتفرم داده، هوش تجاری و محاسبات ابری خصوصی داشته باشین. در آخر باید اشاره کنیم که برای دریافت مدرک دوره باید 7 آزمون مختلف را با موفقیت پشت سر بگذارید.

تفاوت mcsa و mcse

شرکت مایکروسافت یکی از معروف‌ترین ارائه‌دهنده‌های نرم‌افزار سرور برای سرویس‌های مختلفه که تونسته قسمت بزرگی از بازار رو به دست بگیره. با این حال تو روند نصب و نگهداری سرور دخالتی نداره و این کار رو به خود کسب و کار واگذار کرده تا با استخدام کردن افراد حرفه‌ای این بخش رو به سرانجام برسونن.

سؤالی که مطرح میشه اینه که کارفرماها از کجا بدونن افرادی که استخدام می‌کنن می‌تونن به‌خوبی از پس انجام این کار بربیان؟ یکی از این روش‌ها دریافت مدارک MCSA و MCSE هست که نشون میده فرد از نظر مجموعه مایکروسافت توانایی لازم رو برای مدیریت سرور در اختیار قرار داره.

حالا که با مفهوم این دو دوره آشنا شدیم بهتره ببینیم که تفاوت mcsa و mcse با هم چیه؟

شرکت مایکروسافت که ارائه‌دهنده‌ی محبوب‌ترین سیستم‌عامل در سراسر جهان دوره‌های مختلفی رو هم برای ارتقای مهارت‌های افرادی که به دنبال پیشرفت تو زمینه‌های مختلف از جمله IT هستن، برگزار میکنه. دو تا از این دوره‌ها MCSE و MCSA هستن که داشتن مدرک اون‌ها میتونه میزان مهارت شما رو به عنوان یه متخصص IT اثبات کنه. اما سؤالی که مطرح میشه اینه که تفاوت mcsa و mcse چیه؟ برای رسیدن به جواب این سؤال تا آخر با مجموعه کندو همراه باشین.

سطح دوره

یکی از مهم‌ترین تفاوت mcsa و mcse سطح اون‌ها با هم دیگه‌ است. در حالی که MCSA یه دوره‌ی مقدماتی برای افرادیه که می‌خوان حرفه IT رو تازه شروع کنن؛ MCSE یه دوره‌ی سطح پیشرفته‌اس که بعد از گذروندن MCSA برگزار میشه.

آموزش

تفاوت mcsa و mcse تو بخش آموزش هم دیده میشه. به‌طوری که افراد تو دوره MCSA برای تبدیل شدن به مدیران سیستم و تو دوره MCSE برای تبدیل شدن به مهندسان سیستم آموزش می‌بینن.

مهارت

مشخصه که سرفصل‌ها و آموزش‌های مختلف باعث ایجاد مهارت‌های متفاوت در شما میشن؛ در نتیجه بعد از گذروندن MCSA شما می‌تونید شبکه‌های در حال اجرا یا اون‌هایی رو که قبلاً راه‌اندازی شدن مدیریت کنید.

در مقابل بعد از تموم شدن دوره MCSE از سری آموزش شبکه کندو، مهارت طراحی، توسعه، اجرا و نگهداری شبکه‌های جدید رو به‌دست میارید که یکی از بزرگ‌ترین تفاوت mcsa و mcse محسوب میشه.

دانش پایه

اطلاعات کلی و دانش پایه شما بعد از MCSA در مورد سرور، اپلیکیشن‌های وب و سیستم‌عامل‌ها افزایش پیدا میکنه. در مورد MCSE این اطلاعات در مورد زیرساخت سرور،‌ پلتفرم داده،‌ هوش تجاری و محاسبات فضای ابری خصوصی هستن.

پیش‌نیاز

همون‌طور که در قسمت‌های اولیه مطلب اشاره کردیم تفاوت mcsa و mcse پیش‌نیازهای اون‌ها است. MCSA در مقایسه با MCSE دوره‌ی آسون‌تریه که به دانش اولیه در مورد فناوری‌های سرور،‌ سیستم‌عامل‌ها و مواردی از این دست نیاز داره.

در مقابل MCSE پیچیدگی بیشتری داره و برای متخصصان IT که تجربه‌ی کاری زیادی دارن ساخته شده؛ پس با گذروندن MCSA میشه پیش‌نیاز لازم رو برای شرکت تو MCSE و دوره‌های بعدی به‌دست آورد.

تفاوت MCSE با MCSA چیست؟ 3

آزمون‌ها

شما برای اینکه بتونید مدرک MCSA خودتون رو دریافت کنید، باید 4 امتحان رو پشت سر بگذارید. در مورد MCSE این امتحانات حدوداً 7 عدد هستند. پس تعداد آزمون‌ها هم یکی دیگه از تفاوت mcsa و mcse به حساب میاد.

موقعیت‌های شغلی

شما بعد از طی کردن دوره MCSA و دریافت مدرک خودتون می‌تونید در مورد موقعیت‌های شغلی زیر درخواست بدید:

  • توسعه‌دهنده پایگاه داده
  • کارشناس پشتیبانی کامپیوتر
  • کارشناساس پشتیبانی
  • مهندس پشتیبانی فنی
  • کارشناس شبکه کامپیوتر
  • مهندس سیستم
  • مدیر سیستم لینوکس (آموزش لینوکس)
  • تحلیلگر پشتیبانی IT و…

موقعیت‌های شغلی مناسب بعد از گرفتن مدرک MCSE شامل موارد زیر هستن:

  • تحلیلگر امنیت اطلاعات (آموزش امنیت شبکه)
  • برنامه‌نویس سیستم
  • مدیر شبکه
  • مدیر سازمان
  • طراح پایگاه داده
  • مدیر سرور
  • تحلیلگر پایگاه داده
  • مهندس هوش تجاری و…

فرصت های شغلی مرتبط با رشته و حوزه کاری خود را در اینجا ببینید.

هزینه‌ی دریافت مدرک

هزینه‌های دوره‌های مختلف MCSA به‌صورت متوسط تو آمریکا 165 دلاره و چون برای گرفتن مدرکش باید حداقل دو تا 3 تا دوره رو پشت سر گذاشت مجموع هزینه به 330 تا 495 دلار هم میرسه.

هزینه دوره‌های MCSE هم مشابه MCSA تقریباً 165 دلاره؛ اما از اونجایی که سطح پیشرفته‌ است متقاضی ممکنه نتونه همون دفعه اول از پس آزمون بربیاد و مجبور بشه که چندبار تو اون شرکت کنه.

شرایط دریافت مدرک MCSA چیست؟

معمولاً مایکروسافت توصیه می‌کنه که قبل از شرکت کردن تو دوره MCSA حداقل یک سال سابقه‌ی کاری مرتبط داشته باشید؛ اما این به هیچ عنوان اجباری نیست و فقط به درک بهتر شما کمک میکنه.

پس در واقع دوره‌ی MCSA هیچ پیشنیاز خاصی نداره اما اگر که کمتر از یک سال سابقه‌کاری مرتبط دارید بهتره که اول به سراغ مدرک MTA برین.

تفاوت MCSE با MCSA چیست؟ 5

بیشتر بخوانید: بدون مدرک دانشگاهی هم می توان در شرکت خدمات شبکه استخدام شد؟

تمدید اعتبار مدرک MCSA

حالا که با تفاوت mcsa و mcse آشنا شدیم سؤالی که ممکنه ذهن شما رو به خودش مشغول کنه اینه که چطور باید این مدارک رو تمدید کنیم؟ جالبه بدونید که مدارک MCSA محدویت زمانی ندارن و نیاز نیست که شما اعتبارتون رو مجدداً تمدید کنید. 

برای مشاهده‌ی مدرک می‌تونید به Microsoft Certified Professional Transcript مراجعه کنید که در اون مدرک شما در صورت فعال بودن به شکل Active و در غیر اینصورت در وضعیت Legacy قرار می‌گیره که همچنان هم اعتبار رسمی داره.

دوره های MCSA و MCSE

MCSA اختصار عبارت Microsoft Certified Solutions Associate است. و با گذراندن 3 کورس زیر به آن دست پیدا می کنید.

  • 70-410 – Installing and Configuring Windows Server 2012
  • 70-411 – Administering Windows Server 2012
  • 70-412 – Configuring Advanced Windows Server 2012 Services

بعد از گذراندن دوره MCSA 2012 و کسب مدرک آن، می توانید جهت کسب مدرک MCSE دو کورس ذیل را علاوه بر 3 کورس قبل بگذرانید تا به مدرک MCSE 2012 دست پیدا کنید.

  • 70-413 – Designing and Implementing a Server Infrastructure
  • 70-414 – Implementing an Advanced Server Infrastructure

البته کل دوره MCSE حدود 240 ساعت و شامل 5 کورس مجزاست که به دلیل پیوستگی مطالب و راحتی دانش پذیران، این 5 کورس به صورت یک پک کامل و در قالب یک دوره آموزشی مستقل در آموزشگاه کندو ارایه می شود.

سخن پایانی

تو این مطلب متوجه شدیم که مدرک MCSA همراه با MCSE ارائه میشه و در اصل قسمتی از MCSE هستش. علاقه‌مندان به دوره‌های آموزش مایکروسافت بعد از طی‌کردن 3 دوره می‌تونن، مدرک MCSA رو دریافت کنن و با گذروندن دو تا دوره دیگه (5 کورس کامل) مدرک MCSE خودشون رو بگیرن. شما می‌تونید پرسش‌های خودتون رو در مورد تفاوت mcsa و mcse و اطلاع از شرایط شرکت تو این دوره‌ها در آموزشگاه مهندسی کندو با کارشناسان ما مطرح کنید. 

ویديوی معرفی دوره MCSE مایکروسافت

اشتراک گذاری

سلام. من اشکانم. از بچگی عاشق وبلاگ گردی بودم. از یه جایی به بعد همش به این فکر می‌کردم که یه سایت رو چجوری می‌سازن؟ اصلا اینا چیه؟ تا اینکه تو 15 سالگی تصمیم گرفتم برم دنبال جوابش :) اینطوری شد که وارد دنیای طراحی‌سایت شدم و در ادامه کمی هم سمت دیجیتال مارکتینگ رفتم.
0 0 رای ها
امتیازدهی به این محتوا
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x